Santeon heeft als doel om de kwaliteit van de Nederlandse ziekenhuiszorg te verhogen door middel van transparante en klantgerichte innovatie. Santeon is een groep van 7 topklinische ziekenhuizen verspreid over Nederland. Samen verbeteren zij de ziekenhuiszorg door continue vernieuwing van de behandelingen. Al in 2007 zijn de eerste stappen gezet om een sterk nationaal ziekenhuismerk te worden. BR-ND heeft toen de opdracht gekregen om een aantrekkelijk nieuwe merkstrategie te ontwikkelen. Bijzondere uitdaging was om beslissers van de ziekenhuizen te betrekken en met elkaar de verbindende betekenis te vinden.

santeon.jpg

Naamgeving, design en het merkverhaal hebben we ontwikkeld door meerdere co-creatieve sessies met deelnemers uit de diverse ziekenhuizen. Ook patienten van de diverse ziekenhuizen zijn hierin betrokken geweest. We hebben een merkportfoliostrategie en merkarchitectuur ontworpen die de merkkracht overhevelt en versterkt tussen de individuele ziekenhuis merken. Tevens is er een merkidentiteit ontwikkeld die de organisatiestrategie vooruit stuwt en de eenheid stap voor stap versterkt.

In 2013 hebben we het Santeon merkverhaal verder ontwikkeld en de afgelopen jaren hebben we de mate van endorsement verder versterkt middels aanpassingen in de merkarchitectuur. In 2018 is de tijd rijp voor Santeon employer branding om vanuit de kracht van het collectief, bij te dragen aan werving van de beste medische professionals voor de toekomst.   

BR-ND heeft in het afgelopen decennium diverse instrumenten en een samengestelde aanpak gevolgd om merkpositionering, merkportfolio, naamgeving en vormgeving te blijven ontwikkelen in nauw overleg met opdrachtgevers uit de diverse Santeon ziekenhuizen. 

Santeon ziekenhuizen | BR-ND

 
 

Six premier Dutch hospitals* intensify in 2007 the cooperation and initiated a quest of creating the first national hospital brand in the Netherlands. We were asked to develop an appealing brand by engaging all decision makers from the six hospitals involved. We defined a brand architecture that transfers brand equity between brands. And we create a brand identity that pushes strategy forward and unlocks brand appeal.

BR-ND put her tools and intertwined approach of positioning, portfolio, naming and design at place to develop the Santeon brand in co-creation with the decision makers. Santeon sets goal to improve the quality of Dutch healthcare by means of client-centric innovation. The hospitals will keep their own identity, but are increasingly unified under the Santeon umbrella.

* Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis, Catharina-ziekenhuis, Martini Ziekenhuis, Medisch Spectrum Twente, Onze Lieve Vrouwe Gasthuis, St. Antonius Ziekenhuis, Maasstad Ziekenhuis.