Rebranding

Rebranding is een marketing strategie waarbij een nieuwe expressie wordt ontwikkeld voor een bestaand merk met de bedoeling een nieuw imago in de hoofden van stakeholders, zoals klanten, leveranciers, investeerders en werknemers te realiseren. In de meeste gevallen omvat dit verregaande veranderingen in het logo van een merk, de naamgeving, visueel ontwerp, marketing strategie en de reclamecampagne. Tijdens een rebranding is het de bedoeling om een volledige herpositionering van een merk door te voeren. Veelal om het nieuwe merk te distantiëren van bestaande negatieve connotaties. Rebranding is vaak nodig wanneer twee of meer organisaties besluiten te fuseren. Ook wanneer een bedrijf van markt wil veranderen, een nieuwe technologie te omarmen of opzettelijk nieuwe of andere klanten aan wil te trekken.

Hoog Risico
Interventie

Rebranding is hoog risico en emotionele interventie voor de betrokken mensen. Bij besluit van een organisatie om een rebranding door te voeren om heldere strategische redenen, is het raadzaam om een weloverwogen gestructureerd proces te volgen.

 

 

BR-ND volgt een rebranding proces dat al deze vier stappen omvat.

1. Besluit Fase

  • toegewijd leiderschap

  • Clear feite gebaseerd rationale

  • Langetermijnvisie

2. Ontwikkelings Fase

  • Gronding onderzoek

  • Inventarisatie van alle merkdragers

  • Visuele en verbale ontwerp scenario's

  • strategische keuzes

  • kritische evaluatie

  • expertise

  • wettelijke controles

3. Implementatie Fase

  • Accomodeer interne sentimenten

  • Fysieke / digitale rebranding

  • Communiceer de verandering

  • Nauwkeurige planning

  • Voldoende budget

4. Post Rebranding Fase

  • Evalueer / onderzoek

  • Activeer & laden nieuw merk

Rebranding Ervaring

BR-ND heeft ervaring met een volledige rebranding op projecten zoals:

  • Fusie St Antonius Ziekenhuis en Mesos
  • Verhuizing Bernhoven Ziekenhuis uit Veghel en Oss naar Uden
  • Fusie van De Telefoongids en Goudengids
  • Rebranding van KUONI naar TenzingTravel
  • etc.

Voor voorbeelden van rebranding en merkontwikkeling klik hier!