Danone kiest er voor B Corp te worden.

De levensmiddelenindustrie heeft er een rotzooi van gemaakt. Met zoet-zout misleidende merken die er voor gezorgd hebben dat we ongezond zijn gaan eten en drinken, zwaarlijvigheid een chronische volksziekte is geworden, en onze oceanen die vol zitten met plastic verpakkingen. Emmanuel Faber (CEO Danone) vindt dat het anders moet en vertelde er openhartig over tijdens een B Corp event in het Sustainable Development Goals House, Koninklijk Instituut van de Tropen in Amsterdam.  

IMG_3843.jpg

Veel packaged goods giganten zoals Nestle, Mars en P&G zijn inmiddels hier en daar wel bezig om hun maatschappelijke verantwoording beter te nemen. Kleinere porties, beetje minder suiker, minder foute vetten. En af een toe een reclame campagne over wereldvrede en geluk.

Maar Emmanuel Faber, CEO van Danone, een Franse levensmiddelen gigant met vestigingen over de hele wereld en een marktwaarde van $US47 billion, gaat een paar grote stappen verder. Afgelopen maandag 26 november sprak hij een zaal met 400 business leiders toe tijdens een B Corps event in het Koninklijk Instituut van de Tropen in Amsterdam.

Danone is hard op weg de werelds grootste gecertificeerde B Corp te worden. Waarbij het doel is dat niet alleen de aandeelhouders, maar vooral ook de maatschappij en de medewerkers meer voordeel gaan hebben. Op dit moment is zo’n 30% van de Danone business B Corp gecertificeerd en het plan is om in 2030 voor 100% gecertificeerd te zijn.

worlds-wealth-inequality-final-70e6.png

Kapitalisme gedreven door hebzucht

Tijdens het B Corp event afgelopen maandag nam Faber geen blad voor de mond. Hij sprak over een revolutie die nodig is om te komen tot een radicaal andere economie en verdeling van macht en welvaart. Een economie waarbij niet alleen de aandeelhouders het voordeel hebben en steeds rijker worden, ten nadele van de maatschappij. Faber uitte zijn afkeer over het kapitalisme dat vooral gedreven wordt door hebzucht, waardoor inmiddels 50% van het wereldwijde kapitaal in bezit is van 8 miljardairs, en 99% in bezit van 48 miljardairs. Een economie die het doel heeft het geld van consumenten af te pakken en dan dat geld, veel later, en zeer beperkt terug te geven aan de maatschappij. Een economie die er uiteindelijk voor zorgt dat het kapitaal ongelijker wordt verdeeld.

Weg van de grote merken

Volgens Faber lopen op dit moment veel mensen in de ontwikkelde westerse wereld weg van de oude bekende merken van de grote levensmiddelenfabrikanten, omdat ze geen vertrouwen meer hebben dat deze organisaties hun belangen nog behartigen. Er is een groeiende angst en overtuiging dat de grote corporates alleen maar bestaan voor de belangen van de financiële markten en aandeelhouders. Steeds meer mensen kopen liever de merken van kleinere fabrikanten, met lokale grondstoffen en gezonde organische ingrediënten.  

Danone heeft als antwoord op deze ontwikkeling het idee ontwikkeld om haar bestaansdoel, de ‘purpose’ van het bedrijf aan te passen. Dat begint met het verwerpen van het Angelsaksische concept dat een bedrijf primair bestaat om maximale winst te maken voor de aandeelhouders. Danone streeft naar een rijker en betekenisvoller doel. Ons doel is niet om aandeelhouderswaarde te creëren, zeg Faber. Het gaat ons er wel om dat we gezonde voeding beschikbaar maken voor zoveel mensen mogelijk, waarbij iedereen voordeel heeft. Van leveranciers, tot consumenten en uiteindelijke ook de eigenaren van het bedrijf.  

Volgens Faber past dit idee goed bij Danone en is het helemaal niet wezenlijk nieuw. In een speech uit 1972 van Antoine Riboud, een van de toenmalige leiders van Danone, werd het idee gelanceerd van een ‘duaal project’, wat inhield dat ze zowel een economisch als een sociaal doel nastreven. Die speech, sterk beïnvloed door de anti-kapitalistische protesten en sociale onrust van na 1968, wordt ook tegenwoordig nog vaak geciteerd door de leiders van Danone.   

Hoogste norm op ethisch, sociaal en milieubeleid

In lijn met deze ontwikkelingen is Danone nu hard bezig om gecertificeerd te worden als B Corporation. Een label dat staat voor de hoogste normen op ethisch, sociaal en milieubeleid. Tot nu toe waren het vooral relatief kleinere bedrijven zoals Patagonia (outdoor kleding), Tony’s Chocolonely (chocoladerepen) en Triodos (financiële diensten) die voorop liepen bij de B Corp. Wereldwijd zijn er inmiddels zo’n 2700 bedrijven gecertificeerd, waarvan zo’n 70 in Nederland. In april is Danone North America, inclusief WhiteWave (door Danone overgenomen in 2017 voor $12.5bn) de grootste B Corp geworden. Natuurlijk hoopt Faber dat het prominent voeren van het B-Corp merk er toe gaat bijdragen dat consumenten weer vertrouwen gaan krijgen in de producten van Danone.

Foutje in de broncode van het kapitalisme

B Corps worden gecertificeerd door een onafhankelijke organisatie genaamd B Lab. Andrew Kassoy, Co-founder of B Lab was ook op het podium aanwezig afgelopen maandag. Andrew sprak ook over de noodzaak om een foutje in de broncode van het kapitalisme te repareren; aandeelhouderswaarde voorop. B Corps zorgen voor beter bestuur en dienen beter de belangen van medewerkers, leveranciers en de hele maatschappij, bovenop de belangen van de aandeelhouder.

Bankiers doen al mee met lagere rente

De aanpak van Danone om B Corp gecertificeerd te worden betaalt zich nu al positief uit, vertelde Faber. Bij een herfinancieringsronde afgelopen februari waren 12 geldschieters betrokken die gezamenlijk een kredietfaciliteit hebben gegeven van €2bn, dat rechtstreeks verbonden is met Danone’s B-Corp status. Hierdoor kan Danone goedkoper geld lenen. Kennelijk zien de heren financiers inmiddels ook al de voordelen van een meer maatschappelijke focus dan ‘shareholder primacy’. Naar mate meer Danone onderdelen B Corp gecertificeerd worden zakt de rente op de uitstaande lening. Uiteindelijk zou dit natuurlijk allemaal tot uiting moeten komen in de koers van het aandeel Danone op de beurs.

Amsterdam, 28 November 2018
geschreven door:
Alexander Koene, Emotive Transformer BR-ND


BR-ND is een gecertificeerde B-Corp sinds begin 2018. Certified B Corps zijn een nieuw soort organisatie die hun bestaansdoel voorop stellen. Ze hebben zich juridisch verplicht om de impact van beslissingen te overwegen naar medewerkers, klanten, leveranciers, maatschappij en het milieu. Het is een groep leiders, die bezig zijn een wereldwijde beweging op gang te brengen waarbij business gebruikt wordt als een kracht voor het goede. Meer over B-Corps

Alexander Koene