Nieuws & inspiratie.
Schrijf je in op onze hoogst onregelmatige nieuwsbrief.
De klant centraal met retail technology?
Vorige week had ik het genoegen samen met Alexander Koene naar Antwerpen af te reizen voor een bezoek aan het bedrijf van een oud-collega van hem. Het bedrijfsbezoek was heel interessant en de bourgondische lunch die daar op volgde onbeschrijfelijk lekker en bijzonder (iemand wel eens ‘hoppescheuten’ gegeten?), maar wat ik het meest indrukwekkend vond, was een rondleiding in ‘the loop’, een initiatief van het Belgische RetailDetail. the loop is een soort...
Hoe krijgt de bankier zijn reputatie weer terug?
Het afgelopen lange weekend was ik op vakantie bij mijn ouders. Samen met mijn broer en zoon een heerlijk paasweekend hoog in Franse alpen, verse sneeuw, zon, lekker even ver weg van mijn dagelijkse branding praktijk. Ook over de bizarre ontwikkelingen in de financiele sector. Het was mijn ouders opgevallen dat ik in mijn geschreven stukjes het af en toe niet kan nalaten uit te halen naar de financiele sector. 'Zou je dat nu wel doen? Het zouden jullie potentiele opdrachtgevers kunnen zijn’, vroeg mijn vader enigszins bezorgd.
ROI. Een concept zonder waarden?
Wint het rendementsdenken de strijd van het goed en kwaad? We leven gelukkig in een ‘vrije’ markt. Net zoals velen ben ik ervan overtuigd dat dit een waardevolle vorm van marktwerking is. De welvaart lijkt goed te gedijen bij een markt met gelijke kansen voor iedereen.
Het merkportfolio anno nu.
Eind december 2014. Mijn collega Alexander ontvangt twee brieven. De eerste valt op de mat op 29 december: “Beste heer Koene, Deze brief bevat je zorgpas en eventueel de passen voor de personen die je hebt meeverzekerd.” Met een ‘vriendelijke groet!’ van Petra van Holst, directeur ziektenkosten van Ditzo. Fijn, de last minute overstap naar een andere ziektenkostenverzekering is bevestigd. Wel gek dat ze bij Ditzo niet zeker weten of Alexander nog andere personen heeft mee verzekerd, maar goed. Het is natuurlijk maar een half-gepersonaliseerde brief. Je kunt toch niet verwachten dat Petra elke klant echt kent en elke brief controleert en met de hand ondertekent. Op 31 december valt de tweede brief op de mat. “Geachte heer Koene, bij deze brief ontvangt u uw nieuwe combipas.” Afzender: Petra van Holst, directeur ziektenkosten van De Amersfoortse. Dit keer met een formelere vriendelijke groet.
Profit is my Purpose
We gebruiken in het brand marketing vak veel termen die nogal verwarrend zijn voor niet-ingewijdenen. En bovendien hebben veel termen nogal wat overlap in hun betekenis. De laatste jaren hebben een aantal mooie nieuwe termen ons vak verder verrijkt. Ik heb het hier specifiek over de positieve ontwikkeling dat meer organisaties steeds vaker aandacht geven aan hun maatschappelijke rol. Ik denk aan termen als 'Purpose', 'Why' (Uit de Gouden Cirkel van Simon Sinek), 'High Ideals' (van Jim Stengel) of de Social Mission van Unilever.
Eerlijke Marketing Een Illusie?
Eerlijke marketing, is dat een illusie? Marketing en communicatie is verworden tot een industrie die mensen aanzet tot kopen. Alles is daarbij toegestaan als het maar binnen de wet is. Is dat wel zo?
Not Money But Purpose Stupid
Are we in business for the money? Are the numbers more important than the purpose? Are humans a means for production? Is all we do justified by the bottom line? Are brands mere constructs to sell more? Since when did business forget we are human?
Boost your culture!
Op zoek naar een wervelend event om je waarden te activeren? Zijn missie, visie en kernwaarden bepaald en moeten ze gaan leven? Of staan ze nog in de steigers en moeten ze worden herijkt of verrijkt? Sta je voor de uitdaging om een nieuwe strategische koers te gaan varen? En wil je met je medewerkers de dialoog aangaan over het bestaansdoel?
Tesla most appealing car brand in the Netherlands
In 2009, Kim Cramer and Alexander Koene have done similar research. Back then, Audi was the most emotive brand. Newcomer Tesla kicked both Audi and BMW off the throne, not only by higher scores on the emotional domains of attraction, ambition and self-development, but Tesla scores particularly high on idealism in the basics domain.
23plusone, You & MIE
In cooperation with our Licensed Friend Celeste Miller from market research agency TOTTA, our 2008 brand appeal studies have been repeated end of 2014. We are excited to present the latest results at the MIE event on the 4th of Februari 2015. Over 100 brands in for example the automotive, financial services and coffee categories have been profiled with 23plusone, using an intuitive scan including respondent reaction times.
New year, new intern.
I came across BR-ND’s internship vacancy about a month ago and immediately realized that this company was what I was looking for. Except maybe for the internship part… You see, I graduated in June 2014 and have been looking for the perfect first ‘real job’. Instead of only responding to vacancies, I decided to call interesting people working at inspiring companies in order to meet up for a chat. Not necessarily to land a job, but more so to get some advice and insights on how-what-where to find this perfect job.
In need for inspiration about emotive branding?
Are you... In desperate need for inspiration? Willing to learn about new techniques in the field of branding? Looking for a fun afternoon? Sign up NOW!
Unproven ideas
In de afgelopen maanden hoorde ik meerdere keren iemand praten over het belang van ‘unproven ideas’. In zeer uiteenlopende situaties werd uitgelegd hoe belangrijk het is dat fantasierijke, risicovolle ideeën tot bloei en uitvoering kunnen komen. Zonder deze ideeën – vaak bedacht en verdedigd door rebelse, ietwat koppige mensen – blijft vooruitgang marginaal en slechts een klein stapje in de richting van verbetering.
Let me introduce myself
Hi, I am Stephanie, a 23 year old strategic design student at the TU Delft. Today, I am in my second week as an intern at BR-ND. Off course I can tell you a long story about myself, who I am, what I do, what I like and what I do not like. Ok, I will... later on. First, I want to tell you the reason why I choose this brand as the company where I am doing my internship at.
What are your frogs?
Normal.dotm00163364Positioneringsgroep3144712.00false2118 pt18 pt00falsefalsefalse/* Style Definitions */table.MsoNormalTable{mso-style-name:Standaardtabel;mso-tstyle-rowband-size:0;mso-tstyle-colband-size:0;mso-style-noshow:yes;mso-style-parent:"";mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;mso-para-margin:0cm;mso-para-margin-bottom:.0001pt;mso-pagination:widow-orphan;font-size:10.0pt;font-family:"Times New Roman";mso-ascii-font-family:Cambria;mso-fareast-font-family:Cambria;mso-hansi-font-family:Cambria;mso-bidi-font-family:"Times New Roman";}Sometimes it feels like I’m constantly eating frogs. I’m not talking delicious frog legs battered in garlic and beer, but those nasty big things you hate doing but have to.
Four reasons why happiness is not yet as important as the quarterly results
If research shows that happy organizations are more successful, why don’t we act?
Everybody talks about it: success does not lead to happiness, happiness leads to success. Is it the crisis or The Age of Aquarius? We have finally come to the conclusion that happiness is not only important to people’s individual lives, but for organizations as well.
Two Interns Wanted
BR-ND is looking for two (paid) interns to start soonest at our Amsterdam office. Candidates have experience in app creation and share our passion for social transformation and happiness at work. Tasks will be to realize a mobile app based on our proprietary happiness metrics and use of emotive language #23plusone.
Leadership Resolution 2014
What if we all would lead by example in 2014, with these 24 happy resolutions in mind?