Inrichting merkportfolio?

Een merk, tenzij...

Merken voegen waarde toe aan producten, diensten en organisaties doordat ze de harten en hoofden van mensen raken. Merken onderscheiden het ene product van het andere, zelfs wanneer ze functioneel identiek zijn. Het is belangrijk om een unieke, aantrekkelijke en geloofwaardige positie voor het merk te ontwikkelen in de hoofden van de stakeholders. Zo'n positie noemen we 'merkpositionering'.

Maar wat te doen als je niet met één, maar met meerdere merken te maken hebt? We noemen dat een merkportfolio. Eén sterk merk bouwen is immers al ingewikkeld genoeg. Toch hebben de meeste organisaties een merkportfolio bordevol merken, submerken, productmerken en namen. Soms ontstaan uit fusies en overnames, soms door innovaties, en soms door ... nou ja, door wat eigenlijk? Willekeur?

Uit onderzoek naar merkportfoliomanagement blijkt dat in de meeste gevallen, het merkportfolio inderdaad toevallig is ontstaan. Zonder een bewuste merkportfoliostrategie. 

Maar om de merkpostionering goed tot leven te brengen is het belangrijk om efficiënt en effectief het merkportfolio in te richten, te beheren en toekomstbestendig te ontwikkelen. Er is een goed doordachte strategie nodig. Al was het maar vanwege de beperkte middelen.

Gefragmenteerde en nieuwe sociale media, steeds moeilijker in hokjes te stoppen consumenten en internationalisering zijn slechts een paar factoren die het bouwen van een sterk merk een steeds ingewikkeldere en duurdere activiteit te maken.

Laat staan een heel merkportfolio met meerdere merken!

 

Dr Kim Cramer, mede-oprichter van BR-ND, schreef een handig boekje met de naam '10 Dingen die je moet weten over merkportfolio' over hoe weloverwogen management van het merkportfolio de prestaties van een organisatie kan verbeteren.

Het verklaart de basisprincipes van het merkportfolio denken en laat zien welke overwegingen voorafgaan aan een efficiënte en effectieve merkportfoliostrategie. Als je een merkeigenaar of adviseur bent, dan zal dit boekje je inzichten geven en een aanpak geven om het succesvol in praktijk te brengen.

Veel leesplezier!

 

English

Schrijf je in en ontvang het gratis e-Booklet!

In het e-Booklet staat 10 dingen die je moet weten bij merkportfolio management.

  1. Een merk is een middel om een doel te bereiken

  2. Als je aan het merkportfolio komt, kom je aan mensen

  3. Merkportfolio is niet hetzelfde als organisatieportfolio
  4. Het belangrijke verschil tussen merkportfolio en merkarchitectuur
  5. Er vind associatietransfer plaats in ons brein
  6. Een merk, tenzij...
  7. Strategische determinanten die van invloed zijn
  8. De BR-ND Merkenwaaier vereenvoudigt complexiteite
  9. Merkportfolio management in 3 stappen
  10. Het merkportfolio staat maar zal blijven evolueren

Onder moeders paraplu? 

onder_moeders_paraplu_merkportfolio_kimcramer

Kim Cramer is gepromoveerd in het merkportfolio. Ze heeft haar PhD in 2005 behaald aan de Universiteit van Amsterdam, op een beurs van SWOCC. En Kim is verder gespecialiseerd in merkstrategie en integrale merkontwikkeling.

Het proefschrift van Kim Cramer heet "Onder moeders paraplu" en gaat over de determinanten en effecten van merkportfoliostrategieën. Het is online te bestellen. Of contact Kim direct.