Achtergrond

IENS, ooit begonnen als online recensieblog van Iens Boswijk, is uitgegroeid tot de marktleider op het gebied van het recenseren en reserveren van restaurants in Nederland. Tijden veranderen en daarmee ook de verwachtingen over een dienst die ofwel recensies faciliteert ofwel reserveringen mogelijk maakt (of juist allebei). Nadat het internationale TheFork (onder TripAdvisor) IENS overnam, doet zich in 2019 een uitgesproken kans voor om het merk naar de toekomst sterk en helder neer te zetten.

UITDAGINGEN

iens.jpg

IENS heeft een groot aantal bezoekers die bij duizenden restaurants online kunnen reserveren. Een website met een geschiedenis die teruggaat tot een persoonlijke blog opgericht in 1998.

Sinds die tijd zijn er veel partijen betrokken geraakt en gebleven bij het bestaan van het merk IENS. Hoe IENS zich opstelt tegen de consument, de restaurateur en het internationale TheFork brengt zowel verwachtingen als mogelijkheden met zich mee die in de komende jaren ontwikkeld moeten worden.

Aanpak & resultaten

Om te begrijpen wat klanten vinden van het merk IENS en hun verwachtingen m.b.t. uit eten gaan, hebben we uitvoerig kwalitatief onderzoek gedaan samen met Jochum Stienstra van Ferro Explore. Vervolgens hebben we d.m.v. de BR-ND Outsider (online merk-belevingsonderzoek) onder een groot aantal IENS-gebruikers achterhaald wat ze vinden van IENS en vooral ook wat ze er van verwachten.

Met deze informatie hebben we, samen met een grote groep medewerkers van IENS, het beoogde merkverhaal voor Nederland uitgedacht, tijdens een intensieve co-creatieve Kitchen sessie.

IMG_4017nieuw.jpg

Door dit co-creatieve proces hebben we de uitgangspunten van het merk vast weten te leggen. De mensen van The Fork in Nederland staan de komende jaren voor de uitdaging om het merk zo te ontwikkelen, dat het geliefd gaat worden bij alle betrokken partijen. Waarbij de organisatie echt waarde gaat toevoegen aan de maatschappij, door het culinaire landschap te versterken.